TURBO? sebut sahaja pasal turbo, ramai orang boleh menjangkau di fikiran dan berimaginasi bagaimana kuasa Gforce dan pecutannya. Ya, itulah yang saya alami sendiri setiapkali menuggang motorsikal, bagaimanakah rasanya bila motor ada "kuasa extra", kuasa "Gforce". Dan bagaimana "excited"nya setiap kali tarik pickup, lepas throttle untuk masuk gear, ada bunyi blow offf valve, kepishh, kepishh, tentu seronok dan mengujakan. Atas dorongan "rasa" itulah saya tekad untuk melakukan projek Bolt On Turbo keatas Motor Yamaha LC135 milik saya sendiri. Setelah mengkaji motor-motor di negara luar yang telahpun berjaya men "turbo" kan motor, dengan confidennya saya memulakan projek.
Sebelum meyumbat Turbo, ada beberapa perkara penting yang perlu dilakukan terhadap enjin bagi memastikan ketahanan semasa boost. Memandangkan motor saya sebelum ini telah pun disarung dengan blok motor yamaha FZ150i, jadi untuk pemilihan turbo yang sesuai tidak menjadi masalah. Yang saya perlu lakukan adalah mengurangkan compression ratio daripada 10.4:1 menjadi 9 :1 dengan cara grind head LC yang berbentuk petak ke bentuk bulat.
Turbo saya pilih dari kereta Suzuki Cappucin0, saiz yang kecil, lebih kecil dari Turbo Mira L200. Turbo Threshold dapat dirasakan seawal 3800 RPM, manakala full boost pada 5000rpm
Intercooler pula saya ambil dari model Mira L600, dan dipotong supaya muat untuk diadankan dengan Coverset motor. Blowoff Valve pula daripada Toyota Starlet.
Bagi setup turbo Carburetor, Carburetor jenis diaphragm digunakan kerana ianya boleh mengesan tekanan udara yang masuk, dan membuka slide berdasarkan pressure. Terlebih dahulu pelampung carburetor dikurangkan ketinggian sebanyak 5mm. Ini membolehkan Fuel Pump (dari model wira 1.5) memberi tekanan petrol ke dalam Carburetor yang dikawal oleh Fuel Pressure Regulator. Fuel pressure semasa idling di set 2 psi. Jadi didalam carburetor, ketinggian pelampung menjadi lebih sedikit dari asal oleh kerana tekanan Fuel Pump. Jika di set 5psi, carburetor akan jadi overflow disebabkan terlalu kuat pressure fuel pump.
Dihadapan carburetor terdapat Intake Plenum Chamber yang ditempah khas. Saiznya lebih kurang 300cc. Di dalamnya terdapat Pitot Tube yang berfungsi mengesan sebarang perubahan tekanan udara. Saiz Pitot Tube sangat penting kerana ia akan memeberi Effect kepada saiz jetting dalam Carburetor. Seperti setup motor saya, Jetting carburetor adalah standard motor yamaha LC135, dan Pitot tube dikecilkan.
Oleh kerana motor yamaha LC135 ini menggunakan Fuel pump, sistem charging sedia ada tidak mampu untuk memberi charging yang baik. Maka, Rectifier dari motor Yamaha FZ150i digunakan, dan wiring asal diubah supaya berfungsi menjadi sistem Full Wave Charging.
Motor ini ditune menggunakan Wideband Oxygen Sensor, Air Fuel Ratio semasa idling adalah 13.manakala semasa full boost (0.7bar) 11-12. bacaan yang sangat bagus untuk setup turbo.
Perbezaan yang saya rasa selepas bolt on turbo adalah pickup dan topspeed yang sangat mengujakan. Dahulu, untuk mendapatkan kelajuan 160kmh, terpaksa tunduk dan mengambil masa yang lama. Sekarang, dengan setup sprocket yang sama, sangat mudah untuk melihat meter lentok 180kmh dengan badan tegak dan sambil tersenyum :)
Berikut adalah Serba sedikat Spec motor:
Block : Block 57 mm(fz150)
Head : Combustion chamber grind sehingga bentuk bulat (comp. ratio +- 9.0)
Carb : LCV2 standard main jet and pilot. Float height reduce 5mm.
Turbo : Hitachi - HT06 (suzuki cappucino) with 0.7 bar boost pressure.
Intercooler : mira L6 (Customize, to fit on LC)
*Custom Plenum Chamber with pitot tube, Intercooler Piping
*1.8 inch Exhaust Piping and custom Mufler.
*Fuel Pressure Regulator - base pressure 2 psi
*Full wave Charging system (Rectifier from yamaha fz150)
Fuel Pump : Wira
Blow Off Valve : Toyota Starlet
Sprocket : 15 -37
setup lain adalah standard OEM.
Sekian.
Update: Video test LC135 Turbo
Gear 1 sampai gear 3. Jalan pendek dan kenderaan lain pun banyak.
Salam bro.. Brape kos buat sume ni??
BalasPadambermula rm2500 keatas.
BalasPadamterbaek bos..keep it up
BalasPadamBagaimana hendak mencari turbo yang sesuai? Motor saya original, enjin x kacau..
BalasPadamturbo yang paling kecil pernah saya jumpa adalah turbo hitachi HT06 (turbo yang saya pakai sekarang ini) sebenarnya, semua motor boleh di "bolt on" sistem turbo ini, asalkan "CC" motor hampir atau lebih 150cc. Sebab, dengan 150cc, mudah pressure dari silinder untuk menolak turbine turbo supaya boost boleh dijana seawal 4000 RPM. jika kurang dari 150cc, mungin boost akan dijana pada 5000rpm atau lebi teruk 8000rpm, jadi motor akan kehilangan Power yang amat teruk semasa menunggu boost pressure.
PadamSlam bang nk tnya ni...piston x tkar kpda low compres ke...paip return mnyk htam dr turbo tu smbung ke mna
BalasPadamSalam
BalasPadamPiston dah bagi low comp.
paip return, saya tubuk di bawah cover magnet enjin
Salam tuan nak tanya buat tu kat mana ye? Sy dh ada turbo kecik nk pasang tu tak tahu kat pomen mana.. Lc v2
BalasPadamSalam tuan nak tanya buat tu kat mana ye? Sy dh ada turbo kecik nk pasang tu tak tahu kat pomen mana.. Lc v2
BalasPadamSalam. saya buat sendiri. pomen luar mana yang boleh buat, saya tak tau la...
Padamklu upah tuan buat blh ker
BalasPadamBoleh, call/sms/whatsapp 0125411496 untuk maklumat lanjut.
Padamsalam bos...sy nak tanya...minyak masuk ke turbo bos ambil dari mana?
BalasPadamsalam bos...sy nak tanya...minyak masuk ke turbo bos ambil dari mana?
BalasPadamsalam.
Padamdari laluan minyak hitam di Cylinder Head. pada motor LC, ada dekat atas lubang ekzos, ada bolt saiz 10 (stopper). sy ambil di situ..
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Padamade lagi sikit pertanyaan bos...wajib ke pakai intake planum chambet tu?? kalau piping intercooler tu direct masuk ke carburator mcm mana pulak?? dan lg 1 pitot tube tu sambung kan ke carburator kan bos??
Padamatau pun intake dan pitot tube tu saya order dekat bos boleh tak?? bos ni khairul MP ke?? hahaha
Padamboleh je tak pakai plenum chamber, tapi nak tune nanti agak susah, bila bawak pun tak smooth. saiz plenum chamber tu biasanya lebih sekali ganda dari cc motor. contohnya, motor 150cc, plenum chamber mesti 300 cc, baru ok. pitot tube kene sambung di plenum chamber.
Padamnak tahu lebih lanjut, sila whatsapp 0125411496
terbaik boss
BalasPadamnice bro..boleh commercialkan ni..hihi
BalasPadamKlau buat semua ni utk moto brulang alik keja dlm jarak yg jauh ada msalah x tuan?
BalasPadamsetakat ni, masalah yg saya hadapi semasa jalan jauh tak boleh maintain kelajuan 110-120kmh, sebab motor jadi sebu dan semput sedikit. sebab masa 110kmh, RPM dah 5000. jadi turbo dah hasilkan pressure yang kuat, throttle pula buka sikit je. jadi carburetor confuse, nak bagi fuel lebih atau kurang (lain la kalau pakai Injection, tak timbul masalah ni). Tapi bila pulas throttle maintain 140kmh, baru ok...
PadamHandset tak dapat denggok video
BalasPadamBro...story sikit pasal penggunaan penggunaan minyak. Huhu
BalasPadamBro...story sikit pasal penggunaan penggunaan minyak. Huhu
BalasPadampetrol bawa biasa jimat..
Padamsalam bro..nak tanye sket agak2 kalau motor stardart pekak nak pasang sume ni brape kos tuu??
BalasPadamsalam bro..nak tanye sket agak2 kalau motor stardart pekak nak pasang sume ni brape kos tuu??
BalasPadamBro minx email
BalasPadamkhairultuner86@gmail.com
BalasPadamContact me on wassap nak bincang. 0145177930
BalasPadamContact me on wassap nak bincang. 0145177930
BalasPadamUlasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamKlu nk buat dkt motor fi kna tukar ecu x
BalasPadam